Vidjeli smo priliku gdje su mnogi vidjeli opasnosti

Živimo i radimo zajedno sa našom državom i našim narodom. Učinit ćemo sve kako bismo ojačali ekonomiju kroz jačanje naših kompanija, proizvoda, brendova i usluga. Kako naša ekonomija napreduje, tako ćemo napredovati mi i naša Bosna i Hercegovina

Vidjeli smo priliku gdje su mnogi vidjeli opasnosti
Vidjeli smo priliku gdje su mnogi vidjeli opasnosti

Kada smo prije više od deset godina razgovarali sa Rusmirom Hrvićem, AS Grupa bila je kompanija sa izuzetnim izgledima da postane jedna od najuspješnijih u BiH. Upravo se to i desilo. Predanim radom, naoružani hrabrošću, izrasli su u lidera u prehrambenoj proizvodnji na domaćem tržištu. Njihova snaga i važnost posebno se pokazala u izuzetno nesigurnim i teškim vremenima, koje je donijela pandemija koronavirusa. Odjednom nam je svima postalo jasno koliko je značajno imati ovakvu kompaniju, koja sve svoje kapacitete usmjerava prvenstveno na domaće tržište, opskrbljuje ga bez zastoja, garantujući koliko toliko normalna život u vanrednim okolnostima. Pokazali su da su kao sistem koji brine o svojim potrošačima važan dio lanca snabdijevanja kako na domaćem, tako i na regionalnim tržištima.

S toga nije slučajno da smo se za razgovor opredijelili baš u ovom tematskom broju koji nosi simboličan naziv Dobar domaći proizvod – Proizvedeno u BiH.

U nastavku pročitajte o čemu smo to sve razgovarali sa predsjednikom Uprave AS Holdinga.

Razgovarala: Edina Mizić

Vodite najveći bh. privredni sistem za proizvodnju hrane AS Grupaciju. Koliko truda, rada i odricanja zahtijeva ovako odgovorna pozicija?

Radim s ljubavlju, tako da mi sav trud, zalaganje i odricanja ne padaju teško. Naprotiv, u svemu tome osjećam jedno zadovoljstvo, pogotovo nakon vidljivih rezultata. Meni je rad prirodno stanje. Dok radim, odmaram se.

Kompanija AS osnovana je još davne 1988. u Tešnju, malom mjestu u srcu Bosne, kada sad gledate na početke, možete li nam reći koliko je hrabrosti i smjelosti bilo potrebno da se izgradi jedno ovakvo, pa slobodno možemo reći proizvodno carstvo i privredni gigant?

Svaki početak je težak. Međutim, bila je bitna vizija. Željeli smo napraviti kompaniju koja će tržištu nuditi kvalitetne domaće proizvode kojih je u to vrijeme bilo na policama trgovina, ali samo iz uvoza. Vidjeli smo puno ljudi koji su bili nezaposleni i sav taj potencijal koji su oni imali. Vidjeli smo i priliku tamo gdje su mnogi vidjeli opasnosti. U tome je razlika, zato smo uspjeli. A najgore je ne pokušati.

Da li imate u planu nastaviti sa akvizicijama domaćih kompanija, koje su se pokazale izuzetno značajne za bh. ekonomiju?

Naravno. Pratimo okolnosti na tržištu. Međutim, trenutno smo više fokusirani na konsolidaciju postojećih kompanija koje posluju u okviru AS Holdinga.

Susjedne države izdvajaju velike količine novca kako bi razvijali svoje prehrambenu industriju, stoga su ti proizvodi i cjenovno prihvatljivi. Šta se dešava kod nas? Kakva je podrška naše države i ima li je uopće?

Nažalost to kod nas nije slučaj. Do sada nismo imali podršku te vrste. Cijene hrane su sastavni dio politike stabilnosti tržišta pa i socijalne politike svake države. S tim u vezi, države ne dozvoljavaju nikakva divljanja cijena, i nastoje regulirati tržište upravo kako bi stanovništvo osjećalo sigurnost. Imamo u zadnje vrijeme najave iz ministarstava i Razvoje banke o podršci.

Bez obzira na velike mogućnosti za proizvodnju sirovina, kao i gotovih proizvoda u našoj zemlji, mi toliko toga uvozimo. Zašto je to tako? Šta poduzeti po tom pitanju?

Cijela prehrambena industrija je bila na koljenima. Prije dvadeset godina smo sve uvozili. U posljednjih deset godina smo puno toga uradili.

Mislim da su se stvorili uvjeti da počnemo kreirati i provoditi svrsishodnu strategiju razvoja cijele prehrambene industrije. Potencijal je ogroman. Još uvijek uvozimo dosta toga, a ne bismo trebali. Polako se dižemo.

Koliko se unutar vaše kompanije prate tehnološka dostignuća, kako teče modernizacija poslovnih procesa? Koliko nove tehnologije olakšavaju rad?

To je nešto bez čega se ne može. U periodu koji je pred nama to će biti sve značajnije pitanje. Moramo se ozbiljno posvetiti tehnološkom razvoju kako bismo uhvatili korak sa razvijenim dijelom svijeta.

Pristup novim tehnologijama će u budućnosti biti od presudnog značaja za razvoj. Osim toga, bit će potrebno ulagati u obnovljive izvore energije, zaštitu okoliša. Naš Vispak je već krenuo tim putem. Nedavno smo ugradili solarne panele za proizvodnju energije na poslovnoj zgradi kompanije, što će u znatnoj mjeri smanjiti emisiju CO2.

Innovation Day AS Holdinga, uspješna je priča vaše kompanije, inovacijama želite biti konkurentniji, efikasniji, drugačiji… Recite nam nešto više o ovom projektu?

U mladima je potencijal. Naš cilj bio je kreirati platformu koja će pružiti mladima da pokažu koliko znaju i umiju. Naša Innovation challenge takmičenja pružaju direktnu priliku mladima da ostanu raditi u našim kompanijama. Sretan sam zbog činjenice da smo sa ovim projektom vodeći u BiH i da diktiramo trendove kada je riječ o platformama za mlade ljude koje želimo zadržati u BiH.

Do kakvih sve promjena dolazi u FMCG sistemu i kako se one odražavaju na funkcionisanja unutar industrije? Šta biste Vi izdvojili kao promjenu koja je imala najveći utjecaj na poslovanje?

Primjećujem da su značajno narušeni sistemi i lanci opskrbe na svjetskom nivou. Došlo je do velikih promjena. Transport je u znatnoj mjeri otežan, cijene su puno veće. Sve to opterećuje poslovanje puno više u odnosu na vrijeme prije pandemije koronavirusa.

Da bi se stvorila emotivna veza sa kupcem, potrebno je da ga dobro upoznamo. Kako to postići? Kako da inspirišemo kupce, koji su sve zahtjevniji i uvijek traže više za svoj novac?

Iskren odnos i razumijevanje, kreiranje odnosa na istinskim vrijednostima. A nakon toga dolaze i emocije. Insistirati na emocijama prije razumijevanja, povjerenja i bez vrijednosti, bilo bi kratkog daha.

Zahvaljujući vama napokon imamo stabilnu domaću kompaniju koja vodi kompletnu bh. privredu naprijed, što se posebno važno pokazalo u vrijeme pandemije koja nas je zadesila. Kako se AS Grupa snašla u novonastaloj situaciji?

Dobro smo radili. Naši kapaciteti, uzevši u obzir sve naše kompanije, je proizvodnja oko 300.000 tona hrane, gotovih proizvoda i dodataka hrani bez kojih se ne može. Hiljade naših radnika radili su kao jedan.

Pokazalo se i ovaj put koliko je za funkcioniranje života važno imati jedan ovakav integriran i snažan sistem. Mislim da smo opravdali povjerenje i da smo odgovorili ovom neizmjerno važnom i istodobno teškom zadatku. Sve naše kapacitete smo stavili u puni pogon.

Uspjeli smo stabilizirati tržište. Pri tome, naglašavam, ispoštovali smo kako domaće, tako i naša tradicionalna ino tržišta. U kratkom roku smo isporučili desetine hiljada tona brašna, soli, tjestenine, keksa, supa, začina, namaza, itd.Pokazali smo da smo kao sistem koji brine o svojim potrošačima u ovom trenutku važan dio lanca snabdijevanja kako na domaćem, tako i na regionalnim tržištima.

Da li je i u kojoj mjeri trenutna situacija usporila neke započete procese i poslove?

U veoma maloj mjeri. Brzo smo se prilagodili novonastaloj situaciji. Čak smo ovo vrijeme iskoristili i za neke poslove koje ne bismo uradili da nije bilo pandemije.

Hoće li se industrija maloprodaje promijeniti nakon pandemije virusa korona?

Sigurno će doći do povećane internet prodaje, sa jačanjem trenda direktne dostave. Već sada vidimo da se kreiraju nove kompanije, koncepti i platforme koje preuzimaju i kod nas dobar dio posla tradicionalnim trgovinama.

Možemo li za kraj dobiti neku poruku, od vas kao lidera i menadžera koji inspiriše?

Živimo i radimo zajedno sa našom državom i našim narodom. Učinit ćemo sve kako bismo ojačali našu ekonomiju kroz jačanje naših kompanija, proizvoda, brendova i usluga. Kako naša ekonomija napreduje, tako ćemo napredovati mi i naša Bosna i Hercegovina. Jačanjem naše ekonomije, jača i položaj naše države u regiji i u svijetu. Dijelimo sudbinu našeg naroda i naše zemlje, jer drugog naroda i druge države osim ove nemamo. Mislim da narod mora biti bogatiji, imati i znati više. Vlasti trebaju pokrenuti istinske promjene koje će to omogućiti. Zato, neka svako radi svoj posao najbolje što zna. Ko god da je za razvoj i jačanje države u nama će uvijek imati podršku.

instore.ba