VOZAČI ODLUČNI: “CIJENE GORIVA SU NEOPRAVDANO VISOKE!”

Benzinska pumpa u Brčkom prije dva dana je cijene i dizela i benzina oborila na 2,59 KM po litru, dok su u prosjeku u Sarajevu i Banjoj Luci
te cijene više gotovo za marku.

Drastično obaranje cijene goriva na jednoj benzinskoj pumpi u Brčkom prije dva dana ulilo je sumnju u opravdanja prometnika naftnih derivata u Bosni i Hercegovini da cijenu goriva ne mogu spuštati zato što bi u tom slučaju poslovali u gubitku.
Srušen mit

Cijene goriva u Bosni i Hercegovini jučer su se kretale u rasponu od oko 60 feninga. Tako je u Banjoj Luci najjeftiniji bio benzin Super 95, koji se mogao kupiti po cijeni od 2,95 KM po litru, dok je najskuplji Super 95 iznosio 3,47 KM po litru. Cijena dizela u ovom gradu se kretala od 3,20 do 3,54 KM po litru. U glavnom gradu BiH cijena Supera 95 se mogla kupiti u rasponu od 2,96 KM do 3,31 marku po litru, dok se dizel mogao kupiti po cijeni od 3,16 do 3,46 KM po litru.

Međutim, ubjedljivo najnižu cijenu je imalo Brčko, gdje se litar i dizela i benzina na jednoj benzinskoj pumpi mogao kupiti po cijeni od 2,59 maraka. Ovo je dovelo do formiranja ogromnih kolona automobila ispred ove benzinske pumpe, ali i zanimanja građana na društvenim mrežama kako je ovo moguće.

Do ovakvih drastičnih obaranja cijena je dolazilo i ranije, ali su inspekcije u nekoliko navrata promptno reagovale i nisu dozvolile nelojalni damping. Ekonomski analitičar Admir Čavalić smatra kako se ovim potezom srušio mit da cijene goriva ne mogu biti niže zbog skuplje nabavne cijene tog goriva.

– Definitivno je narušen mit koji je, istina, uvijek i bio na staklenim nogama, a to je koja se nafta troši, odnosno po kojoj cijeni je nabavljena nafta koja se prodaje, što je uvijek bio izgovor za držanje visokih cijena. Ta priča je uvijek bila upitna, ali sada vidimo da je damping cijena moguć, kazao nam je Čavalić.

Upravo je cijena goriva jedan od najvećih uzroka lančanog poskupljenja robe i usluga u BiH, ali je ekstraprofit koji su i država i pumpe mogle zaraditi na najvišoj mogućoj cijeni goriva uvijek bio previše privlačan i za jedne i za druge. Čavalić ističe da se ovakve mjere, odnosno damping cijena i samoregulacija tržišta na ovaj način ne smije sprečavati.
Reakcija države

– Prošle godine u RS-u, prije dvije godine u FBiH smo imali slična obaranja cijena, ali se dešavalo da je država reagovala kroz nadležne inspekcije i onemogućavala je pumpama da to rade. Vidimo da je to sad moguće i to je dobro, jer vjerujem da će natjerati i ostatak prodavaca da razmisli o ovome, dodaje Čavalić.

Sve ovo se dešava u vrijeme kada država konačno treba početi primjenjivati i u Domu naroda BiH usvojene izmjene zakona kojim su ukinute akcize na naftne derivate u trajanju od šest mjeseci, s mogućnošću da Vijeće ministara BiH mjeru dodatno produži piše Oslobođenje.