Hronični bolesnici se žale da više ne mogu telefonski produžiti terapiju

S obzirom na povećan priliv pacijenata ovo znači da hronični, imunokompromitovani i vrlo često stari bolesnici stoje u redu ispred ambulanti i po nekoliko sati kako bi ušli kod doktorice, pozdravili je i potvrdili da i dalje piju terapiju koja je upisana u karton – Pacijentima su rekli da je takva naredba Zavoda zdravstvenog osiguranja, a iz Zavoda to negiraju i objašnjavaju o čemu se radi

Svako pravilo kod nas ima više lica i načina provođenja. U jednom od najžešćih valova koronavirusa pacijenti, hronični bolesnici koji se liječe u nekoliko različitih ambulanti u KS-u tvrde da više ne mogu telefonski produžiti terapiju, nego moraju doći u svoju ambulantu porodične medicine. S obzirom na povećan priliv pacijenata to znači da hronični, imunokompromitovani i vrlo često stari bolesnici stoje u redu ispred ambulanti i po nekoliko sati da bi samo ušli kod doktorice, pozdravili je i potvrdili da i dalje piju terapiju koja im je upisana u karton. Pacijentima su u ambulantama rekli da je takva naredba Zavoda zdravstvenog osiguranja.

POVEĆANI TROŠKOVI

Iz Zavoda to negiraju i objašnjavaju da je u cilju unapređenja propisivačke prakse, smanjenja grešaka u propisivanju koje dovode do povećanih troškova i potencijalnog ugrožavanja zdravlja pacijenata, Zavod od 1. januara najavio obavezu da se izvrši revizija višegodišnjih terapija s obzirom na to da su u prethodnom periodu identifikovane greške i nelogičnosti u propisivačkoj praksi.

– U tromjesečnim terapijama se propisuju lijekovi koji su jedan drugom kontraindikovani ili predstavljaju dupliranje terapije za isto oboljenje, recepti se propisuju bez validnog specijalističkog nalaza i protivno smjernicama sa liste lijekova. Prilikom produžavanje eTerapija dodaju se novi lijekovi po osnovu specijalističke preporuke, ali se ne isključuju lijekovi koji su se ranije koristili, a ne nalaze se na novom specijalističkom nalazu. Pacijentu se propisuje nelogično veliki broj lijekova, nerijetko 10, 15 ili 20 u toku jednog mjeseca bez ikakvih stručnih ili logičkih ograničenja, a sanitetski materijal (iglice) se propisuje i za druge lijekove koji nisu inzulin, objasnili su nam iz Zavoda zdravstvenog osiguranja KS-a. Naglasili su da sve ove greške pored neosnovanog povećanja troškova, značajno mogu uticati i na zdravlje i sigurnost pacijenata kojima se lijekovi propisuju.

Iz Zavoda dodaju da nisu tražili da se vrši pozivanje i dolazak svih pacijenata u ambulante porodične medicine radi produžavanja i/ili revidiranja tromjesečne terapije, odnosno njenog ponovnog generisanja, već da se u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima ljekari porodične medicine generišu i/ili revidiraju eTerapiju uvidom u medicinsku dokumentaciju, dostupnu u kartonu pacijenta i eKartonu u AIS/BIS/eDoktor aplikaciji ukoliko se radi o stabilnom pacijentu sa hroničnim oboljenjima, a sve u skladu sa njihovom vlastitom procjenom i poznavanjem pacijenta.

– Potrebu za eventualnim dolaskom pojedinih pacijenata u ordinaciju utvrđuje ordinirajući ljekar porodične medicine. Međutim, s obzirom na otežane epidemiološke prilike koje su se intenzivirale početkom godine, primjena revizija tromjesečnih terapija je odgođena do poboljšanja epidemioloških prilika, nakon čega će ljekari biti u obavezi da revidiraju ranije tromjesečne terapije koje su u pravilu već godinama samo kopirali, a zbog čega je i nastao niz grešaka u propisivačkoj praksi.

STVARNE POTREBE

Ovo ne znači da će pacijentima biti onemogućeno da dobiju svoju tromjesečnu terapiju, već samo da će ljekari porodične medicine morati više računa povesti o stvarnim potrebama pacijenata i izvršenim specijalističkim pregledima u prethodnom periodu. Zavod nikada nije ukinuo mogućnost propisivanja tromjesečne terapije, niti će to učiniti, niti je tražio da se pacijenti pozivaju u ordinacije. Svakako ostaje otvoreno pitanje rizika, koji ljekari porodične medicine preuzimaju, ukoliko pacijentima duži period propisuju terapiju a da nisu izvršili nikakav pregled pacijenta ili uvid u novu medicinsku dokumentaciju, za što moraju sami sa ustanovom čiji su uposlenici snositi odgovornost, naveli su iz Zavoda zdravstvenog osiguranja KS-a.

Izvor:oslobodjenje.ba