Poskupljenja ne prestaju, a političari šute o PDV-u i akcizama: Zašto bi se odrekli novih Audija

Poskupljenja ne prestaju, a političari šute o PDV-u i akcizama: Zašto bi se odrekli novih Audija
Poskupljenja ne prestaju, a političari šute o PDV-u i akcizama: Zašto bi se odrekli novih Audija

Ekonomisti Igor Gavran i Zoran Pavlović su saglasni da se vlast ne želi odreći budžetskog prihoda. Zato nije iznenađujuće to što nije uvedena diferencirana stopa PDV-a i to što nisu ukinute akcize na gorivo, a kako bi se ublažile negativne ekonomske posljedice.Državna vlast nije prihvatila uvođenje diferencirane stope PDV-a i ukidanje akciza na gorivo kao mjere protiv poskupljenja. Gavran smatra da se predloženim mjerama ne mogu riješiti sve ekonomske teškoće, ali da su značajan doprinos za ublažavanje negativnih posljedica.

“Najbolji dokaz da one imaju učinak jeste da su i druge države posezale za ovim mjerama. Ograničavale su cijene goriva na različite načine, jer su svjesne da poskupljenje goriva uzrokuje poskupljenje svega ostalog. Mnoge zemlje su i ranije imale nižu stopu PDV-a za hranu. Trebali smo je i mi imati, ali nismo”, rekao je.

Govoreći o mogućim mjerama, Gavran je podsjetio i na subvencioniranje plavog dizela za poljoprivrednike te pozvao na snižavanje drugih troškova, tj. smanjivanje poreznih opterećenja.

Podsjetio je da je Međunarodni monetarni fond (MMF) sugerisao da se stanovništvu pomaže proporcionalno ekonomskom statusu svakog građanina. Ocijenio je da to nije provedljivo u Bosni i Hercegovini, jer je riječ o nefunkcionalnoj državi.

“Imali smo neuspješne pokušaje u izradi socijalne karte. Da kažemo da ćemo pomagati socijalne ugrožene, vrlo bi bilo diskutabilno kome pomoći. Pri tom postoji siva ekonomija čime se rizikuje da se pomaže nekom ko je na papiru nezaposlen, a zapravo ostvaruje visoke prihode u sivoj ekonomiji”, obrazložio je Gavran u izjavi za Klix.ba.

Među onima je koji su mišljenja da vlast nije ništa uradila te da se ograničenje marži u maloprodaji tek djelomično poštuje. Sankcije za one koji krše ograničenje je ocijenio simboličnim čime se niko ne odvraća od kršenja ovog propisa

“Ne žele se odreći novih Audija”

Gavranu je očekivana negativna reakcija Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) na prijedlog o uvođenju diferencirane stope PDV-a – da postoji niža stopa za životne potrepštine i viša za luksuz. Osvrnuo se na tvrdnju UIO da bi uvođenje diferencirane stope značilo izmjenu softvera poreznih obveznika.

“Njima je uvijek stalo da imaju rekordne prihode i njih apsolutno ne zanima kako ti porezi utječu na građane. To je potpuno slijepo gledanje iz ugla prihoda. Kada je riječ o kritikama o promjeni softvera, one su potpuno besmislene. Po toj logici nikada nismo trebali uvoditi PDV, nego smo i dalje trebali imati porez na promet”, ukazao je.

Među onima je koji su pri stavu da se previše pažnje posvećuje mišljenju UIO.

“Oni su institucija koja treba provoditi odluke vlasti”, dodaje.

Zoran Pavlović je u izjavi za naš portal poručio da je UIO sebi dao za pravo da tumače odluke vlasti, umjesto da provode odluke vlasti.

“Suština je da koalicija SNSD-a, HDZ-a i SDA ne želi ništa da promijeni, što bi bilo na njihovu štetu, a u korist naroda. Narod glasa kada treba za neke male pare. Nema bolje stvari nego dovesti ljude na rub bijede i onda ih kupovati malim stvarima, a potom ih jahati do sudnjeg dana”, rekao je.

Ponovio je da je na UIO da provodi odluke, a ne da ih tumači te da se vlast ne želi odreći dijela novca.

“Oni mogu kazati da će im za određeni posao trebati određeno vrijeme. Inicijativa za uvođenje diferencirane stope PDV-a postoji od 2009., ali oni to neće da urade. Na čelu te institucije je čovjek iz HDZ-a, vladajuće koalicije. Oni neće da se oslobode bilo kojeg prihoda kojim će se njima uskratiti novi Audiji, a kojim bi se narodu osiguralo da živi”, potcrtao je.

Da li je riječ o nepovratnom poskupljenju

Tema razgovora sa sagovornicima bila je i teza da cijene više nikada neće biti koliko su bile u vremenu prije pandemije koronavirusa i agresije Rusije na Ukrajinu. Igor Gavran nije potpuno saglasan s ovakvim mišljenjem.

“Vjerovatno većina cijena neće biti kao ranije. No, ne slažem se da su sve neki novi minimum. Nema logike da ako se snize cijene goriva, što se ranije dešavalo, da cijene transporta ne budu snižene. Kada su cijene transporta niže, onda nema razloga da proizvodi i usluge ne budu jeftiniji”, kazao je.

Naveo je da se mjerama protiv inflacije i povećanjem domaće proizvodnje hrane može doprinijeti da potrepštine budu jeftinije.

Pavlović je podsjetio da se koncept globalne ekonomije zasniva na jeftinoj proizvodnji u Kini, a da bogate države troše na samo “pametne stvari”. Smatra da se time napustio princip samoodrživosti.

“Ako jedna ekonomija ne može da proizvede hranu za svoje građane, onda ona nije održiva. Globalizacijom je uspostavljeno da Kinezi proizvode, a da drugi prodaju pamet. To je pogrešno”, naglasio je.

Očekuje da će Evropi biti i “hladno i da će biti gladna” zbog dosadašnjeg koncepta.

KLIX