GORIVO U SVIJETU SVE JEFTINIJE SAMO KOD NAS NIJE. ZAŠTO?

Iako su cijene barela nafte na svjetskom tržištu u padu, cijene na našim benzinskim pumpama i dalje su nepromijenjene.

GORIVO U SVIJETU SVE JEFTINIJE SAMO KOD NAS NIJE. ZAŠTO?
GORIVO U SVIJETU SVE JEFTINIJE SAMO KOD NAS NIJE. ZAŠTO?

Još od januara čekamo da barel padne na današnjih približno 80 dolara međutim, kada se to desi distributeri zatvore oči, a kada cijene idu gore širom ih otvore i dižući cijene na pumpama upiru prstom u svjetske trendove.

Kada će i hoće li doći kraj ovom svojevrsnom lovu u mutnom? Naftne distributere smo željeli pitati za objašnjenje ali telefoni su nedostupni. Okrenuli smo se struci i građanima, evo šta kažu.

Osobe koje koriste vlastite automobile za odlazak na posao itekako osjete stalna poskupljenja goriva. Jedna od njih je i Edina iz Sarajeva koja više ni ne računa koliko novca potroši mjesečno na prevoz do posla.

Gorivo je astronomski skupo, često idem na benzinsku sada da sipam, puno nam ode novaca na gorivo. Više i ne pratim, koliko se potroši, nestane, posao mi zahtjeva da često trošim, putujem – kaže nam Edina.

Jako loše, nema nikakvih pozitivnih pomaka, niti viđenja da će biti bolje, prijete strujom, nestankom namirnica – govori Hamdija za Vijesti u 7.
Cijena goriva sad ovolika, sad onolika, ne pratim, nekada su insistirali da se kupuju dizeli, a sad ono skuplji, a benzin jeftiniji – priča nam Mirsad.

Iako cijena barela nafte na svjetskom tržištu opada, kod nas cijena litre goriva ostaje ista. Jedan od razloga za to je kreiranje tržišta u kojem pojedinci određuju cijene nafte na bh. tržištu. Struka pojašnjava da je to do same konstrukcije tržišta.

Kada je riječ o nafti i naftnim derivatima naše tržište se ne može zvati klasičnim tržištem jer nema zakona ponude i potražnje, mi imamo na sceni jedan oligopol, vrlo zatvoreno tržište gdje dominiraju veliki igrači i veletrgovci naftom i naftnim derivatima u saradnji sa državom. Dakle i cijene se fiksiraju i održavaju zbog toga, nema značajnijeg pada cijena shodno padu cijena na globalnim tržištima – govori Admir Čavalić, ekonomski analitičar.

Da podsjetimo na periode kada smo imali slične cijene barela, koliko su cijene bile na benzinskim pumpama. 2011. cijena barela nafte iznosila je nešto više od 87 dolara a za litar goriva plaćali ste prosječno 2,35 maraka. Godinu kasnije, cijena barela bila je nešto manja od 85 dolara a cijena goriva 2,45 maraka. 2013. barel je bio skoro 90 dolara a cijena litre goriva 2,40 maraka.

Potrošači obično plaćaju više, skuplja se taj tzv. potrošaćki kajmak, dakle ekstra profit od strane tržišnih učesnika. Vjerovatno malotrgovci nisu problem, postoji tu određena konkurencija međutim kako idemo dalje u okviru lanca snabdijevanja postoje određeni elementi monopola, monopolističke konkurencije, odnosno konkretno olikopola kada je riječ o domaćem tržištu. – govori Čavalić.

Kada je riječ o intervenciji vlasti, vlada je reagovala ograničavanjem marži.

CHI